Cum să rapelăm în siguranță?
Rapelarea/abordarea este utilizată pentru a reveni în terenul de cățărare abrupt care nu poate fi coborât. Deși coborârea în rapel nu este solicitantă din punct de vedere tehnic și poate fi stăpânită în scurt timp de orice novice, este una dintre cele mai riscante activități din alpinism.
Cauza accidentelor tinde să fie în principal lipsa de concentrare și neatenția. Prin urmare, acordați suficientă atenție la coborârea în rapel și nu vă rușinați să vă asigurați cu un nod Prusik de asigurare! Pentru această asigurare se folosește o coardă auxiliară, așa-numitul prusik (de preferință o sfoară rotundă cu un diametru de 6 mm). Aceasta leagă hamul alpinistului de coarda de care este ținut cu un nod autoblocant - nodul dublu Prusik.
O poziție de coborâre în rapel 100% sigură este cea mai importantă condiție prealabilă pentru o coborâre în rapel sigură. Atunci când se coboară în rapel de la o ancoră (circle, quicklink...), ceea ce este comun pe stâncile de antrenament, este important să se verifice punctul de coborâre în rapel cel puțin vizual și, în caz de îndoială, să se adauge o asigurare suplimentară. Nu coborâți niciodată în rapel de la un singur piton vechi!
Atunci când faceți rapel de urgență (evadarea dintr-un traseu) de pe un bolț plat, nu trageți coarda direct prin bolț, ci sacrificați mai degrabă un carabinier sau folosiți o linie auxiliară pentru a trece prin bolț. La coborârea în rapel, spre deosebire de asigurare, coarda poate intra în contact cu o praștie, deoarece acestea nu se mișcă una față de cealaltă în timpul coborârii în rapel.
COBORÂREA ÎN RAPEL ÎN SIGURANȚĂ
Folosiți așa-numita "buclă plată descendentă" pentru coborâre în rapel. "Descălecătoarea" este conectată la bucla de asigurare a hamului cu un cârlig de centură sau înșirată prin centură și picioare. Se face un nod "leader" în mijlocul sistemului de prindere pentru a forma un alt ochi pe sistemul de prindere (figura 1).
În cazul în care se coboară în rapel pe jumătăți de frânghie sau frânghii duble, legați cele două toroane împreună cu un nod principal care, atunci când frânghiile strânse ulterior, este cel mai ușor de tras peste margini, și faceți un nod simplu la capetele frânghiilor, astfel încât, dacă frânghiile ajung pe sol, să nu treceți peste ele.
PAS CU PAS
- Introduceți carabinierul din slinga plată de rapel în stația de rapel și înșurubați dispozitivul de blocare a carabinierului.
- Introduceți dispozitivul de rapel în toroanele de frânghie pregătite și conectați-l cu carabinierul la ochiul inferior din mijlocul praștiei de ancorare. Înșurubați dispozitivul de blocare a carabinierului (Figura 3).
- Legați un nod autoblocant din coarda auxiliară sub dispozitivul de rapel, peste ambele toroane de frânghie - prusik francez, prusik dublu clasic sau prusik Machard, a se vedea noduri de bază pentru alpinism (Fig. 4).
- Folosiți un carabinier pentru a conecta această coardă auxiliară la bucla de asigurare a harnașamentului și înșurubați dispozitivul de asigurare (fig. 5).
- În acest punct sunteți asigurat datorită nodului autoblocant. Prin urmare, puteți să ușurați hamacul de ancorare și să îl dezlipiți de hamacul de șezut. Cu cealaltă mână țineți firele de frânghie sub rapel. Înainte de a dezangaja sfoara de ancorare, așezați-vă cu toată greutatea în dispozitivul de rapel pregătit pentru a verifica dacă frânghia este bine fixată în dispozitiv! Eliberați dispozitivul de asigurare numai atunci când sunteți 100% sigur că rapelul este pregătit în siguranță! (Fig. 6).
- TECHTIP: Prindeți carabinierul liber de la dispozitivul de asigurare peste firul de frânghie pe care intenționați să îl recuperați după coborârea în rapel. În acest fel, atunci când eliberați frânghia la sfârșitul rapelului, știți că țineți în mâini capătul corect al frânghiei. Acest lucru reduce semnificativ riscul ca frânghia să rămână blocată în timpul coborârii în rapel (Fig. 9).
- La coborârea în rapel, țineți firele de frânghie cu ambele mâini sub dispozitivul de coborâre în rapel în timp ce glisați nodul autoblocant în jos cu o mână ( Fig. 7).
Este posibilă dezlegarea autoblocantului de pe poziție numai după ce se verifică dacă totul este în ordine - coarda este trecută corect prin inelul și stabilită în dispozitivul de coborâre în rapel, bara de asigurare este legată de coardă și conectată la bucla de asigurare a hamului, iar zăvorârile de blocare a carabinierului sunt înșurubate.
În timpul coborârii în rapel, ambele mâini se află sub dispozitiv, una ținând firele de frânghie, iar cealaltă mișcând nodul autoblocant (dispozitivul de asigurare) de-a lungul frânghiei. Înainte de coborâre în rapel, fixați carabinierul de la praștia de ancorare în jurul toronului de frânghie pe care îl veți strânge pentru a facilita strângerea (în special pentru frânghiile legate).