Cum de a alege o lampă frontală?
Dacă ați vedea prima mea lampă frontală, probabil că ați râde. Sau ați plânge cu amar. Era o simplă curea de cauciuc de la o mercerie - și pe ea era un mare intermitent roșu pentru bicicletă din spate. Da, atât de grea a fost copilăria noastră timpurie. A fost nevoie doar să treacă câțiva ani și situația era undeva complet diferită. Diodele emițătoare de lumină sunt mult mai avansate, la fel ca și bateriile, acumulatorii sau corpurile farurilor puternice realizate din aluminiu de avion sau din plastic ușor întărit. Strigați cu clasicul: Acest progres, unde se oprește?! Nu știm. Dar știm cum să recunoaștem o lampă frontală de calitate și cum să alegem cea mai potrivită pentru ceea ce o veți folosi cel mai mult. Fiți alături de noi în timp ce ne adâncim în tainele tehnologiei spațiale!
Există o mulțime decriterii după care putem judeca farurile. Dar, în calitate de clienți, vom fi cel mai mult interesați de aceste trei criterii: performanță, preț, greutate.
Cât de mult strălucește și cât de departe ajunge?
În ceea ce privește performanța, LED-urile au parcurs probabil cel mai lung drum în ultimii ani. Eficiența lor în transformarea energiei electrice în lumină este, fără exagerare, fantastică. Cele mai moderne faruri nu-și mai calculează puterea (adică fluxul luminos) în sute de lumeni, ci mai degrabă în mii. Pe traseele montane și forestiere, putem întâlni deja corpuri de iluminat care depășesc luminile de întâlnire ale mașinilor. Cu toate acestea, nu toată lumea are nevoie și folosește o astfel de putere. Pentru o simplă tabără, stând în cort, este suficientă o așa-numită lampă frontală pentru citit. Câteva zeci de lumeni sunt destul de suficiente, posibilitatea de a trece la lumină roșie este un mare avantaj, dar mai multe despre asta mai târziu. Dacă aveți nevoie de o lampă frontală pentru alergare, asigurați-vă că cea aleasă are cel puțin 100, mai bine în jur de 130-150 de lumeni, astfel încât iluminarea în timpul mișcării rapide să fie cu adevărat confortabilă și suficientă. Alpinistii, exploratorii, salvatorii, speologii, marinarii, drumeții exigenți, precum și alți elementariști cărora le place "soarele de buzunar" și care vor face o zi oriunde și oricând dacă este nevoie, ajung la cele mai puternice faruri frontale cu mii de lumeni. Probabil că este de la sine înțeles că acestea ar trebui să fie echipate cu LED-uri de înaltă calitate, cu o durată de viață garantată. Nu este o problemă să cumpărați un corp de iluminat care se laudă cu zeci de mii de lumeni undeva pe internet și apoi să fiți surprins că nu a durat atât de mult sau nu a strălucit atât de mult pentru acele câteva sute.
Cât va costa?
Mulțumită tehnologiei actuale, nu este o problemă să cumperi un far de calitate pentru câteva sute de coroane (ar fi vorba de gama inferioară, deși de calitate), dar și pentru mii ireale. Desigur, un LED de calitate, un corp de calitate, o manoperă de calitate, o baterie de calitate etc. costă ceva. Iar dacă vrei să faci un compromis la preț, probabil că nu o poți face fără să faci un compromis la manoperă. Probabil că nu este de dorit ca o lampă frontală bună pentru camping să coste mai mult de câteva sute de coroane, dar dacă vrei o lampă frontală cu adevărat puternică, cu mai multe reflectoare care să lucreze independent, cu o durabilitate ridicată și poate proiectată pentru temperaturi extrem de scăzute, vei plăti mai mult. Pentru condițiile din pădurile, pădurile, crângurile și munții noștri, cred că marea majoritate dintre noi va fi mulțumită cu lămpi frontale de până la maximum două mii de coroane.
La cât se traduce această sumă?
Greutatea este unul dintre lucrurile pe care un cumpărător s-ar putea să nu le observe chiar imediat. Faptul că o lampă frontală cântărește 100 sau 200 de grame nu face o diferență atât de mare în mână. Pe cap, da. Mai ales dacă trebuie să alergi cu ea sau să o ții aprinsă toată noaptea. Trebuie să luați bine în considerare acest lucru (atât la figurat, cât și la fizic). Bineînțeles, greutatea farului este legată de alte câteva specificități ale acestora. De exemplu, de sursa de alimentare. De fapt, în cazul bateriilor și al bateriilor reîncărcabile, există practic o proporție directă conform căreia cu cât mai mulți mAh ne dorim de la ele (adică mai multă rezistență), cu atât greutatea lor este mai mare. Inginerii electricieni pricepuți dispun de un anumit spațiu de manevrare, dar acesta este foarte limitat. 10.000 mAh pur și simplu nu pot fi înghesuiți într-o rolă de 40 de grame. Greutatea este, de asemenea, afectată de corp, de carcasa farului în sine și, eventual, de alte cabluri.
Și asta ne aduce la celălalt criteriu suplimentar.
Bateriile pentru faruri
Practic, astăzi putem alege între trei tipuri:
1) bateriile clasice de tip creion2) baterii cu microcelule - alcaline, litiu (sau litiu "de cameră" CR123A). Apropo, alegeți bateriile cu litiu dacă trebuie să lucrați la temperaturi mult sub zero grade.
2) baterii litiu-ion (Li-ion). Acestea se găsesc în principal în baterii separate, detașabile.
3) Baterii Li-pol , litiu-polimer. Li-pol este din nou utilizat în principal atunci când bateria este complet integrată în corpul farului, reîncărcându-se direct în acesta, fără a fi detașabilă. Sau în cazul în care este nevoie de o formă ușor diferită de sursă de alimentare.
Producătorii de faruri optează uneori pentru o opțiune mai versatilă, în care bateriile convenționale pot fi schimbate cu așa-numitul battery-pack și viceversa. Este o soluție potrivită pentru călătoriile mari și lungi în care, de exemplu, se economisește greutatea pentru avion sau greutatea cu care mergeți cu bicicleta sau alergați și vă bazați pe cumpărarea de baterii suplimentare. De asemenea, este cu siguranță o soluție bună pentru orice pasionat de baterii care dorește să aibă siguranța că poate cumpăra cu ușurință baterii ieftine în caz de urgență în civilizație și nu trebuie să se ocupe de reîncărcare.
Reîncărcarea CELULELOR
Reîncărcarea astăzi se face, de asemenea, pe două direcții. Fie bateriile trebuie scoase și reîncărcate separat, fie farul are un fel de priză cu ajutorul căreia se pot încărca bateriile din interior fără a fi nevoie să le scoatem. Soluția integrată este cu siguranță cea mai comodă de utilizat, dar odată ce bateria se strică, întreaga lampă frontală reîncărcabilă este adesea de aruncat. Mai există încă o soluție hibridă, care va apărea pe piață: Bateria poate fi încărcată direct în lanterna frontală, sau poate fi scoasă și încărcată separat. În prezent, există tot felul de celule care au un conector USB pentru încărcare direct în interior.
O reîncărcare sofisticată și o utilizare prietenoasă se pot lipsi și de un indicator al procesului de încărcare și de indicarea stării bateriei/bateriei. Unii producători rezolvă acest lucru prin schimbarea culorii și intermitența (de obicei verde și roșu), alții prin mai multe LED-uri de stare de aceeași culoare.
Toate într-o singură bucată sau preferați să le împărțiți?
Vorbind de încărcare, nu trebuie să uităm de amplasarea sursei de alimentare propriu-zise. Aceasta este de obicei integrată în corpul farului sau poate fi plasată pe partea opusă a elasticului. Acest lucru se întâmplă în cazul acumulatorilor mai puternici și mai grei, care de fapt echilibrează farul în față, pe partea cealaltă a capului. În acest fel, greutatea este distribuită mai uniform și este mai ușor să alergi sau să mergi cu bicicleta cu lanterna frontală. Unele lămpi frontale vă permit să scoateți complet pachetul de baterii de pe cap și să îl puneți în rucsac sau în buzunar. În acest fel, putem atât să ușurăm capul, cât și să protejăm bateriile de îngheț și să le încălzim cu temperatura propriului corp.
Doriți o performanță stabilă?
O caracteristică complementară cu care trebuie să ne confruntăm uneori este stabilitatea energiei furnizate. Aceasta este gestionată electronic. Dacă nu este abordată, puterea de ieșire a farului se estompează continuu și se reduce la zero atunci când este pornit pentru o perioadă lungă de timp. Atunci când intervine electronica inteligentă, aceasta menține puterea dorită până la limite și apoi reduce puterea în salturi mici, încercând din nou să mențină cea mai mare și mai stabilă strălucire. Fără electronica, curba de putere ar arăta probabil ca o coborâre treptată a unui bombardier greu lovit, iar cu electronica ca o scară joasă și trainică.
Ce rezistă?
Bineînțeles, nu trebuie să uităm o parte atât de "minoră" a farului precum elasticul. Chiar și clasica "bentiță" poate fi aranjată și înfrumusețată în multe feluri. Producătorii le îmbunătățesc , de exemplu, cu elemente reflectorizante pentru o mai bună vizibilitate a purtătorului din toate părțile, eventual chiar și atunci când farul este stins. Nu fac excepție nici elementele de silicon din interiorul benzilor de cap, care contribuie atât la o mai mare stabilitate a luminii pe cap, cât și pot îndepărta transpirația de ochii temători și încordate. Lămpile frontale de calibru mai mare vin de obicei cu o curea centrală care merge de la frunte (lanterna frontală) la spate (pachetul de baterii). Este cu siguranță plăcut dacă - mai ales pe benzile lămpilor frontale mai sportive - există și o perforație pentru o mai bună eliminare a transpirației și o mai bună ventilație.
Cu cât mai multe reflectoare, cu atât mai... Petzl?
Lămpile frontale cu mai multe reflectoare sunt la modă - și pe bună dreptate. Avantajele reflectoarelor multiple sunt probabil clare. O lampă frontală este echipată cu mai multe LED-uri diferite, de obicei, o lampă frontală are o lumină puternică cu un con îngust ("high beam"; spot light) și una o lumină largă cu rază de acțiune limitată. Astfel, putem adapta cu precizie condițiile de iluminare la cerințele reale și, bineînțeles, putem influența și durata de viață a bateriei. Un fascicul puternic de lumină puternică poate dura câteva zeci de minute, iar unul stins câteva zile la rând. Mai multe diode înseamnă, de asemenea, mai multe moduri de iluminare. Minimul obișnuit este de 3 moduri, dar 5 sau mai multe pe far nu reprezintă o excepție.
Utilizarea mai multor faruri poate fi reciproc exclusivă (doar unul dintre ele poate fi aprins în orice moment), dar există și faruri care permit controlul lor complet independent (fiecare far funcționează separat, indiferent de modul celorlalte). Unii producători își îmbunătățesc farurile prin adăugarea de zoom. Și puteți schimba în mod continuu lățimea conului de lumină. Alternativ, aceștia vă permit să reglați orice intensitate a luminii prin menținerea apăsată a butonului, ceea ce reprezintă o caracteristică a farurilor Black Diamond.
Mai multă culoare în viața noastră de noapte
O caracteristică deosebită este reprezentată de LED-urile colorate. Lămpile frontale tind să fie cel mai bine puse în valoare cu o sursă de lumină roșie. Aceasta este folosită în principal în camping, rămânând în interiorul cortului. Roșul nu te orbește atât de mult atunci când îl îndrepți spre cineva. În plus, nu trebuie să te uiți în jur în întuneric atunci când stingi lanterna roșie, așa cum faci cu o lumină albă obișnuită. Diferite culori de lumini suplimentare pot fi găsite în lanternele frontale Black Diamond.
Ce poate suporta?
Durabilitatea este, cu siguranță, de asemenea, o caracteristică pe care mulți dintre noi o apreciem la farurile noastre. Este doar o chestiune de priorități în ceea ce privește gradul de durabilitate pe care îl prioritizăm. Merită să alegeți în funcție de clasificarea IPXY, unde X este gradul de protecție împotriva prafului și a pătrunderii altor corpuri solide, iar Y este gradul de protecție împotriva pătrunderii apei. În general, cu cât cifrele sunt mai mari, cu atât protecția este mai bună. IP68 indică faptul că farul va rezista complet atât la praf, cât și la pătrunderea altor corpuri solide, deci poate fi complet scufundat în apă. Unii producători adaugă chiar și certificări care dovedesc rezistența la căderea de la o înălțime de câțiva metri. Cred că asta este întotdeauna util, pentru că o astfel de lampă frontală de alergare poate cădea de pe capul (sau de pe bicicletă) unei persoane înalte de doi metri, nu-i așa?
Așadar, după cum puteți vedea, există o mulțime de posibilități. Am fi putut să vi le prezentăm pe toate, dar alegerea vă aparține...